LTAD Stages: Stage 2 FUNdamentals

Key Objectives
Fun and participation with emphasis on the development of fundamental movement skills and the ABCs.

Where
Clubs, schools and community recreation programs.

Who
Club coaches/professionals, teachers and community recreation instructors.

Total Hours Training & Competition
Participate in daily unstructured physical activity. Participate once or twice a week in preferred sport (if one exists) but also participate in many other sports 3 to 4 times a week.

Training to Competition Ratio

• No specific ratio. Children should be encouraged to compete with themselves (e.g., How many in row? keep a rally going for a specified time period, hit targets for points, etc.). Children should also participate in a number of sports to help develop all fundamental movement skills, and they should also have daily unstructured physical activity.

Periodization

• No formal periodization. Activities should be planned around the school year to include camps during summer and winter holidays.

Technical

• Develop the fundamental movement skills through a variety of activities.
• Emphasize fun and the ABCs (Agility, Balance,Coordination, Suppleness).
• Develop striking skills.
• Introduce sport numeracy through a scoring system (e.g., points for hitting targets).
• Focus on developing physical literacy by emphasizing fundamental movement skills and fundamental sport skills.

Tactical

• Introduce the main tactic in squash – take away time and space.

Physiological/Physical

• Physical growth is relatively constant, but noticeably slower than the Active Start stage.
• Coordination improves steadily and the nervous system continues to develop rapidly (slowing towards the end of this stage).
• Although aerobic metabolism is primary, low endurance is prevalent in the early part of this stage (but improves noticeably).
.• Anaerobic capacity is very limited, and heart rates are significantly higher than adults at all levels, including rest.
• Thermoregulatory control is poorly developed and children are not equipped to deal with hot or cold environments well.
• Skeletal system continues to be fragile with poor loading tolerance.
• Measurable ‘reaction time’ performance is below that of adults, although coordinated movement speed improves.
• Strength and strength endurance capability rise largely due to nervous system development and coordination improvements.
• There is little potential for hypertrophy (muscle mass increase), so there is no need for formal resistance training programs.

Psychological

• Present young players with the idea of the mind/body connection.
• Introduce the concept of mental skills and their importance in sport.
• Utilize simple, fun activities that focus on controlling anxiety, increasing relaxation, and energizing oneself.
• Use questioning strategies that encourage athletes to use imagery to develop an answer (e.g. what is likely to happen when you hit specific shots from specific parts of the court?).
• Parents and coaches should act as role models to support the learning and use of mental skills.

Ancillary Skills

• Parents and caregivers should concentrate on providing sound nutritious foods and adequate water intake.
• Age-appropriate (practical and fun) nutrition education should be encouraged.
• Players should be introduced to warm-up and cool-down, as well as the need for recovery (sleep).

Competition

• Children play modified game formats that are fun and relevant to their stage of physical development such as Big Hand and Mini Squash (balls, half court, and racquets, with modified scoring). Skill awards can be used to reward player performance.

[one_half] Stage 2: S'amuser grace au sport [/one_half][one_half_last]

Principaux objectifs

Le plaisir et la participation, en accordant une attention particulière au développement des habiletés fondamentales et des habiletés sportives de base.

Dans les clubs, les écoles et les programmes de loisirs communautaires.

Qui

Les entraineurs et professionnels de clubs, les enseignants et les instructeurs des programmes de loisirs communautaires.

Nombre total d’heures d’entrainement et de compétition

Participer à des activités physiques non structurées de façon quotidienne. L’enfant devrait participer une à deux fois par semaine à une activité sportive qui lui plaît particulièrement (le cas échéant), mais aussi participer à d’autres activités sportives de 3 à 4 fois par semaine. [/one_half_last] [full_width] ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________ [/full_width]

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Rapport entraînement-compétition

• Aucun ratio spécifique. On devrait encourager les enfants à compétitionner entre eux (ex :Combien peut-on attraper de balles d’affilées? Organiser un échange qui durera pendant une période déterminée, frapper des cibles pour obtenir des points, etc.). Les enfants devraient participer à différents sports pour les aider à acquérir les habiletés fondamentales liées au mouvement et ils devraient aussi participer quotidiennement à des activités physiques non structurées.

Périodisation

• Aucune périodisation formelle. Les activités suivent le calendrier scolaire. Les enfants peuvent participer à des camps pendant les congés d’été et d’hiver. Habiletés techniques • Développer les habiletés fondamentales liées au mouvement par le biais d’une panoplie d’activités. • Mettre l’accent sur le plaisir et les habiletés générales (agilité, équilibre, coordination, souplesse). • Développer les habiletés de frappe. • Introduire la numératie sportive par le biais d’un système de pointage (ex : accorder des points chaque fois qu’un joueur frappe une cible). • Se concentrer sur le développement du savoirfaire physique en mettant l’accent sur les habiletés fondamentales liées au mouvement et les habiletés sportives fondamentales.

Habiletés tactiques

• Introduire les principales habiletés tactiques du squash – enlever le temps et l’espace.

Caractéristiques physiologiques/physiques

• La croissance physique est relativement constante, mais beaucoup plus lente qu’à la phase Enfants actifs. • La coordination s’améliore constamment et le système nerveux continue à se développer rapidement (cette croissance ralentira toutefois à la fin de la présente phase). • Malgré l’importance du métabolisme aérobique, la plupart des enfants ont peu d’endurance au début de cette phase (mais elle s’améliorera de façon marquée). • La capacité anaérobique est très limitée, et le rythme cardiaque est beaucoup plus élevé que chez les adultes à tous les niveaux, y compris au repos. • Le contrôle thermorégulateur est peu développé et les enfants sont incapables de s’adapter adéquatement à des milieux trop chauds ou trop froids. • Le squelette demeure fragile avec une capacité de charge limitée. • Le « temps de réaction » mesurable de la performance se situe sous le seuil des adultes, malgré une amélioration de la vitesse du mouvement coordonné. • La force et le rendement force-endurance augmentent dans une large mesure en raison du développement du système nerveux et des améliorations au niveau de la coordination. • Le potentiel d’hypertrophie est faible (augmentation de la masse musculaire), alors les programmes formels de musculation sont inutiles. [/one_half][one_half_last]

Habiletés psychologiques

• Présenter le concept du lien entre le corps et l’esprit aux jeunes joueurs. • Introduire le concept des habiletés mentales et leur importance dans le sport. • Utiliser des activités simples et amusantes axées surle contrôle de l’anxiété et la relaxation, et qui enseignent comment faire le plein d’énergie. • Utiliser des stratégies de questionnement qui encouragent les athlètes à utiliser l’imagerie pour formuler une réponse (ex. : Qu’est-ce qui pourrait arriver si tu effectuais telle frappe à partir de tel endroit sur le terrain?). • Les parents et les entraineurs devraient devenir des modèles à émuler afin d’encadrer l’apprentissage et l’utilisation des habiletés mentales.

Activités auxiliaires

• Les parents et les gardiens devraient offrir des aliments nutritifs et s’assurer que les enfants boivent suffisamment d’eau. • On devrait encourager la sensibilisation à la nutrition d’une manière qui correspond au stade de développement (pratique et amusante). • On devrait initier les joueurs à l’échauffement, à la récupération et aux phases de repos, et enseigner l’importance de la récupération (sommeil).

Compétition

• Les enfants devraient jouer une version modifiée du jeu qui est à la fois amusante et harmonisée au stade de développement physique, comme Big Hand et MiniSquash (balles, demi terrain et raquettes, avec système de pointage modifié). On peut accorder des prix pourrécompenserla performance des joueurs.   [/one_half_last]  
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Stage 1: Active Start, Ages 0-6 males </p><p>and females
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Key Objectives

Fun and participation with emphasis on the development of fundamental movement skills and the ABCs.

Where

Clubs, schools and community recreation programs.

Who

Club coaches/professionals, teachers and community recreation instructors.

Total Hours Training & Competition

Participate in daily unstructured physical activity. Participate once for twice a week in preferred sport (if one exists) but also participate in many other sports 3 to 4 times a week. [/one_half_last] [full_width] ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________ [/full_width]

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Training to Competition Ratio

• No specific ratio. Children should be encouraged to compete with themselves (e.g., how many in row? Keep a rally going for a specified time period, hit targets for points, etc.). Children should also participate in a number of sports to help develop all fundamental movement skills, and they should also have daily unstructured physical activity.

Periodization

• No formal periodization. Activities should be planned around the school year to include camps during summer and winter holidays.

Technical

• Develop the fundamental movement skills through a variety of activities. • Emphasize fun and the ABCs (Agility, Balance,Coordination, Suppleness). • Develop striking skills. • Introduce sport numeracy through a scoring system (e.g., points for hitting targets). • Focus on developing physical literacy by emphasizing fundamental movement skills and fundamental sport skills.

Tactical

• Introduce the main tactic in squash – take away time and space.

Physiological/Physical

• Physical growth is relatively constant, but noticeably slower than the Active Start stage. • Coordination improves steadily and the nervous system continues to develop rapidly (slowing towards the end of this stage). • Although aerobic metabolism is primary, low endurance is prevalent in the early part of this stage (but improves noticeably) .• Anaerobic capacity is very limited, and heart rates are significantly higher than adults at all levels, including rest. • Thermoregulatory control is poorly developed and children are not equipped to deal with hot or cold environments well. • Skeletal system continues to be fragile with poor loading tolerance. • Measurable ‘reaction time’ performance is below that of adults, although coordinated movement speed improves. • Strength and strength endurance capability rise largely due to nervous system development and coordination improvements. • There is little potential for hypertrophy (muscle mass increase), so there is no need for formal resistance training programs. [/one_half][one_half_last]

Psychological

• Present young players with the idea of the mind/body connection. • Introduce the concept of mental skills and their importance in sport. • Utilize simple, fun activities that focus on controlling anxiety, increasing relaxation, and energizing oneself. • Use questioning strategies that encourage athletes to use imagery to develop an answer (e.g. what is likely to happen when you hit specific shots from specific parts of the court?). • Parents and coaches should act as role models to support the learning and use of mental skills.

Ancillary Skills

• Parents and caregivers should concentrate on providing sound nutritious foods and adequate water intake. • Age-appropriate (practical and fun) nutrition education should be encouraged. • Players should be introduced to warm-up and cool-down, as well as the need for recovery (sleep).

Competition

• Children play modified game formats that are fun and relevant to their stage of physical development such as Big Hand and Mini Squash (balls, half court, and racquets, with modified scoring). Skill awards can be used to reward player performance.   [/one_half_last][full_width]

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