LTAD Stages: Stage 5 Training to Compete

Key Objectives
Optimize squash-specific preparation. Focus on specializing in squash.

Where
Provincial and National Training Programs.

Who
Club coaches/professionals, NCCP level 3 coaches and Provincial coaches.

Total Hours Training & Competition
11-15 hours per week

Training to Competition Ratio

• About 35% training – 65% competition (40% tournament play, 25% practice matches and competitive drills). Players are introduced to international competition (depending on their developmental age).

Periodization

• Year-round periodization to include national and international competition schedules, tours and
training camps.

Technical

• Maintenance and continuation of squash-specific skills.
• Maximize strengths: develop based on skill set the athlete has developed to this stage.
• Increased emphasis on performing technique under pressure.
• Optimize squash-specific skills while learning to compete.

Tactical

• Further develop pattern recognition skills and situation analysis.

Physiological/Physical

• Growth in height typically ends in this stage (females 17-18 years, males 19-20 years).
• The presence of testosterone increases the potential for increases in muscle mass (particularly in males), as well as the positive response to speed and power training.
• All of the athlete’s major physiological systems have been established during the early part of this stage, so adult training regimens can be introduced at levels appropriate to the individual’s training history and level of development.
• The skeletal system responds favourably to appropriate training loads and direction.

Psychological

• Continue specific structured and planned mental skills practice sessions (e.g., goal setting, positive self-talk and imagery).
• Players should be self-evaluating their psychological states and performance strategies.
• Enhance mental toughness by improving specific psychological skills (e.g., focusing, relaxing or arousing oneself) to help athletes manage distractions, increase concentration, and optimize their optimal mental performance state.
• Athletes should use imagery at an advanced level and for all its possible functions (skills, strategies, arousal, coping with challenges, winning).

Ancillary Skills

• Players have adopted clear nutritional strategies.
• Specific elements deal with training camps, travel, foreign countries and recovery.
• Warm-up, cool-down and recovery activities are well-defined and integrated into the overall program.

Competition

• Club squash program
• School squash
• Provincial and National Teams
• Canada Games
• Competitive tour
• Provincial/National/Club camps
• Adult Mentoring Program
• Espoir Squad
• World University Championships
• World Junior Championships
• Pan American Junior Championships
• Pan American Championships

[one_half] Stage 5: S'entrainer a faire de la competition [/one_half][one_half_last]

Principaux objectifs

Optimiser la préparation spécifique au squash. Spécialisation du joueur au squash.

Programmes d’entrainement provinciaux et nationaux.

Qui

Entraineurs et professionnels de club, entraineurs de niveau 3 du PNCE et les entraineurs provinciaux.

Nombre total d’heures d’entrainement et de compétition

11-15 heures par semaine. [/one_half_last] [full_width] ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________ [/full_width]

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Rapport entraînement-compétition

• Allouer 35 % du temps à l’entrainement et 65 % à la compétition (40 % matchs de tournois, 25 % matchs de pratique et exercices de compétition). On initie les joueurs à la compétition internationale (dépendamment de leur âge de développement).

Périodisation

• Périodisation pendant toute l’année pour intégrer les calendriers de compétition nationaux et internationaux, les tournées et les camps d’entrainement.

Habiletés techniques

• approfondir les habiletés spécifiques au squash • maximiser les forces : développement axé sur les habiletés acquises par l’athlète pendant cette phase • insister davantage sur la technique de performance sous pression • optimiser les habiletés spécifiques au squash tout en apprenant à compétitionner

Habiletés tactiques

• Poursuivre le développement des habiletés de reconnaissance des routines et d’analyse de la situation.

Caractéristiques physiologiques/physiques

• les jeunes atteignent normalement leur taille adulte pendant cette phase (filles vers 17-18 ans, garçons vers 19-20 ans). • La présence de testostérone augmente le potentiel d’accroissement de la masse musculaire (particulièrement chez les garçons), ainsi que la réaction positive à l’entrainement de la vitesse et de la puissance. • Tous les systèmes physiologiques majeurs de l’athlète sont bien ancrés au début de cette phase, alors on peut introduire les régimes d’entrainement destinés aux adultes tout en étant adaptés à l’historique d’entrainement de l’individu et à son stade de développement. • Le squelette réagit favorablement aux charges d’entrainement adéquates et aux directives. [/one_half][one_half_last]

Habiletés psychologiques

• Poursuivre les séances structurées et planifiées d’exercices mentaux (ex : détermination des objectifs, verbalisation intérieure positive et imagerie) • Les joueurs devraient évaluer leurs états psychologiques et leurs stratégies de performance. • Améliorer la résistance mentale en améliorant certaines habiletés psychologiques spécifiques (ex : la focalisation, se placer en état de relaxation ou d’éveil) pour aider les athlètes à gérer les distractions, améliorer la concentration et maximiser l’état de performance mentale optimale. • Les athlètes devraient avoir recours à l’imagerie à un niveau avancé et pour toutes les fonctions possibles (habiletés, stratégies, éveil, gérer les défis, victoire).

Activités auxiliaires

• Les joueurs ont adopté des stratégies de nutrition claires et précises. • Les éléments spécifiques touchent les camps d’entrainement, les voyages, les pays étrangers et la récupération. • Les activités d’échauffement et de récupération et les phases de repos sont bien définies et intégrées au programme général.

Compétition

• Programme d’un club de squash • École du squash • Équipes provinciales et nationales • Jeux du Canada • Tournée compétitive • Camps provinciaux/nationaux/de club • Programme de mentorat avec un adulte • Contingent Espoir • Championnats du monde universitaires • Championnats du monde juniors • Championnats panaméricains juniors • Championnats panaméricains • Club, ou on pourrait organiser un championnat communautaire pour différents groupes d’âge [/one_half_last]  
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Stage 1: Active Start, Ages 0-6 males </p><br /><p>and females
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Key Objectives

Optimize squash-specific preparation. Focus on specializing in squash.

Where

Provincial and National Training Programs.

Who

Club coaches/professionals, NCCP level 3 coaches and Provincial coaches.

Total Hours Training & Competition

11-15 hours per week [/one_half_last] [full_width] ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________ [/full_width]

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Training to Competition Ratio

• About 35% training – 65% competition (40% tournament play, 25% practice matches and competitive drills). Players are introduced to international competition (depending on their developmental age).

Periodization

• Year-round periodization to include national and international competition schedules, tours and training camps.

Technical

• Maintenance and continuation of squash-specific skills. • Maximize strengths: develop based on skill set the athlete has developed to this stage. • Increased emphasis on performing technique under pressure. • Optimize squash-specific skills while learning to compete.

Tactical

• Further develop pattern recognition skills and situation analysis.

Physiological/Physical

• Growth in height typically ends in this stage (females 17-18 years, males 19-20 years). • The presence of testosterone increases the potential for increases in muscle mass (particularly in males), as well as the positive response to speed and power training. • All of the athlete’s major physiological systems have been established during the early part of this stage, so adult training regimens can be introduced at levels appropriate to the individual’s training history and level of development. • The skeletal system responds favourably to appropriate training loads and direction.   [/one_half][one_half_last]

Psychological

• Continue specific structured and planned mental skills practice sessions (e.g., goal setting, positive self-talk and imagery). • Players should be self-evaluating their psychological states and performance strategies. • Enhance mental toughness by improving specific psychological skills (e.g., focusing, relaxing or arousing oneself) to help athletes manage distractions, increase concentration, and optimize their optimal mental performance state. • Athletes should use imagery at an advanced level and for all its possible functions (skills, strategies, arousal, coping with challenges, winning).

Ancillary Skills

• Players have adopted clear nutritional strategies. • Specific elements deal with training camps, travel, foreign countries and recovery. • Warm-up, cool-down and recovery activities are well-defined and integrated into the overall program.

Competition

• Club squash program • School squash • Provincial and National Teams • Canada Games • Competitive tour • Provincial/National/Club camps • Adult Mentoring Program • Espoir Squad • World University Championships • World Junior Championships • Pan American Junior Championships • Pan American Championships [/one_half_last]